Nyhetsbrev NyStart
Ser nyhetsbrevet konstigt ut. Klicka här.
Nya krav från första mars 2023
Uppdaterad handläggningsprocess
Från och med första mars får en situation i ett starttillstånd endast innehålla en (1) TA-plan. Detta innebär att ni endast får bifoga en TA-plan per situation i NyStart.
- Har ni ett arbete som utförs med två eller flera TA-planer ska dessa läggas upp i separata situationer i starttillståndet vilka då kan ha samma datum för utförandet.
- Har ni ett arbete som i stället utförs i etapper så läggs TA-planerna i separata situationer i starttillståndet men datumet för utförandet får då endast överlappa med tre (3) dagar.
Exemplet nedan visar ett starttillstånd med två situationer, situationerna överlappar varandra med tre dagar och varje situation innehåller endast en bifogad TA-plan.
Bifoga dokument Ansökan TA-plan i starttillståndet
Från och med första mars ska dokumentet ”ansökan TA-plan” bifogas i NyStart. När en TA-plan är granskad återsänds den till den person som skickat in ansökan i Artvise tillsammans med en kopia av ansökan i pdf format. Denna ansökan ska bifogas i ansökan om starttillstånd i NyStart under situation 1. Saknas detta dokument från och med första mars kommer starttillståndet att skickas tillbaks till ansökan igen för komplettering.
Uppdateringar i systemet
NyStart är ett system som utvecklas kontinuerligt och uppdateringar sker på onsdagar mellan klockan 12:00 till 13:00. Det är bra om du kan undvika att jobba i systemet under uppdateringarna även om det oftast är små justeringar som görs.
Skapa egna urval i NyStart
Det går numera att spara egna filtermallar under starttillstånd i nystart. Detta är en efterlängtad funktion som gör det möjligt att skapa sin egen snabbfiltrering för exempelvis uppföljningar eller om ni arbetar för flera olika entreprenörer. Genom att skapa och spara olika urval så går det sedan lätt att byta mellan olika filter för att få fram önskade starttillstånd. Klicka på länken nedan för att komma till instruktionen för att kunna skapa egna urval.
230209 Instruktion Nystart – Spara dina egna urval
Öppna kontroller i starttillståndet
När en kontroll har utförts på ett starttillstånd kan numera företagsanvändaren/företagsadmin för entreprenören och byggherren öppna upp kontrollen direkt i starttillståndet. När det har skapats en kontroll så kommer den ligga under kontroller i den situation som kontrollerats. Öppna upp situationen, tryck på kontroller och därefter på filen. Här finns kontrolldokumentet som även skickats ut till berörd byggherre och entreprenör via mail.
Trafikkontoret och park- och naturförvaltningen har upphört som byggherre
Från och med måndagen den 23 januari har inga nya starttillstånd godkänts med trafikkontoret eller park- och naturförvaltningen som byggherre. I stället finns numera stadsmiljöförvaltningen och exploateringsförvaltningen som valbara byggherrar i NyStart. Vi vill därför be er att välja någon av följande byggherrar vid ansökan om nytt starttillstånd. Har ni skickat in/ skickar in en ansökan med trafikkontoret eller park- och naturförvaltningen som byggherre efter den 23 januari så kommer ni få ett mail tillbaks med komplettering av starttillståndet där ni ombeds att skapa ett nytt starttillstånd med korrekt byggherre och arkivera det befintliga.
Läs mer här om ni har arbetat som entreprenör för trafikkontoret eller park- och naturförvaltningen.
Kontaktuppgifter till planeringsledare
Har du frågor gällande starttillstånd, TA-planer och arbete på trafikkontorets och park- och naturförvaltningens mark kontaktas planeringsledaren för det specifika området. Kontaktuppgifterna finns även under ? och områden i NyStart.
Område | Kontaktperson | Kontaktuppgifter |
Hisingen | Reza Esfandi | 031 3682421 |
Hisingen | Wiam Abtrou | 031 3682554 |
Öster | Ulrika Björnzén | 031 3682882 |
Öster | Roland Albano | 031 3682544 |
Väster | Roland Albano | 031 3682544 |
Väster | Ulrika Björnzén | 031 3682882 |
Centrum | Peter Wassvik | 031 3682301 |
Centrum | Marie Persson | 031 3682528 |
Centrum | Anton Roos | 031 3682826 |
Spår | Ulrika Björnzén | 031 3682882 |
Spår | Roland Albano | 031 3682544 |
Länkar till viktiga sidor
Frågor om NyStart | Granskning av TA-plan |
Tekniska problem | Ansökan om markavtal |
Teknisk handbok | Besök Nystart |
Era synpunkter är viktiga för oss, maila alltid in buggar och andra synpunkter så vi får med detta vår utveckling.
GÖTEBORGS STAD
Stadsmiljöförvaltningen
Post- och besöksadress:
Postadress: Box 2403, 403 16 Göteborg
Besök: Köpmansgatan 20
Tänk på miljön innan du skriver ut detta mejl.
Vi har skickat detta mail till Prenumeranter med E-postadress .