Nyhetsbrev NyStart
Ser nyhetsbrevet konstigt ut klicka här.
Innehållsförteckning
- Kontoansökan med QR-kod
- Beskrivning av arbetet
- Dokument visas direkt i webbläsaren
- Sammanställning av fakturor under fakturafliken
- Skapa förhandsinformation
- Se fler kartlager
- Återta ändring på beviljat tillstånd
- Utbildning NyStart gata och spår
- Frågestuga
- Länkar
Uppdateringar
Idag onsdag klockan 12:00-13:00 kommer NyStart att uppdateras och det är bra om ni kan undvika att arbeta i systemet under tiden. SMS-tjänsten som används för att starta, stoppa och avsluta starttillstånd kommer vara ur funktion mellan 12:00-12:30. Behöver ni starta, stoppa eller avsluta ett starttillstånd under den tiden behöver det ske i NyStart.
NyStarts server kommer att bytas ut och preliminärt sker detta på onsdag den 23 oktober. Mer information kommer att skickas ut i anslutning till bytet.
Kontoansökan med QR-kod
Nu kan nya användare återigen ansöka om nytt användarkonto på NyStarts inloggningssida. Det innebär att du som är företagsadministratör inte längre behöver registrera nya användare manuellt. Skillnaden jämfört med tidigare funktion är att i stället för att användaren skriver in sitt personnummer för att identifiera sig med BankID så syns en QR kod som scannas med mobila BankID-appen.
Läs mer i våran instruktion Instruktion NyStart – Ansök om konto för tillvägagångssätt.
Beskrivning av arbetet
För att stadsmiljöförvaltningen ska kunna förmedla korrekt och tydlig information till allmänheten så är namnsättningen på situationerna viktig. Det är viktigt att namnet på varje situation tydligt beskriver vad som ska utföras på platsen och på vilket sätt arbetet påverkar framkomligheten. Beskrivningen ska vara ett komplement till typen av arbete och ska inte innehålla adressen till platsen. Vill ni använda en intern kod för att beskriva arbetet går det bra att skriva det i slutet av beskrivningen. För att det ska vara enklare att se var detta ska skrivas så har texten “namn på situationen” uppdaterats till “beskrivning av arbetet”, se bild nedan.
Några bra exempel på namnsättning av situationen:
- Uppsättning av balkonglådor med billift
- Nybyggnation, Områdesavgränsning, Anspråk GC
- Schaktgrop i gångbana (82KB)
- Asfaltering av grop (grop 1-3)
- Omledningsväg – Helger. Fredag kväll till måndag morgon
- Byte av bef. markrör för dränering, avspärrning av arbetsområde
Dokument visas direkt i webbläsaren
När ett dokument laddats upp i ett starttillstånd under fliken “Dokument” går det nu att öppna upp och läsa den bifogade filen direkt i webbläsaren. Tidigare har filen behövts laddas ner innan det gått att visa dokumentet.
Sammanställning av fakturor under fakturafliken
Beroende på vad det är för slags starttillstånd och vad som anges i avtalet så kan systemet skicka en eller flera fakturor. För att göra detta mer överskådligt så finns nu en sammanställning av samtliga fakturor för starttillståndet under fakturafliken. Här syns skickade och kommande fakturor och betalningsinformation. Så fort ett fakturaunderlag har skapats så kommer det gå att trycka på fakturafliken för att se hur fakturan kommer att se ut.
När fakturaunderlaget har skapats finns inget datum angivet. När fakturan är skapad och skickad syns fakturadatumet. När fakturan är betald kommer datumet för betalningen att synas. Detta gör att det blir lättare att hålla koll på och följa starttillståndet fakturor genom hela processen. Bilden visar två fakturor som blivit skickade och betalda.
Fakturor som skapas i NyStart:
- Handläggningsavgift
- Veckoavgift
- Framtida fördyrat underhåll
- Påföljd/Vite
Generell information
Skapa förhandsinformation
Nu finns det en instruktion för hur ni lägger upp en förhandsinformation i NyStart. Tryck på “?”, “hjälp” och öppna upp instruktioner för företagsanvändare så finns instruktionen där. Vi vill även passa på att tipsa om våra andra instruktioner. Instruktionerna går även bra att ladda ner som en PDF fil eller skriva ut vid behov.
Instruktion Nystart – Skapa förhandsinformation
Se fler kartlager
Vi har märkt att många missar att det finns många olika kartlager att visa NyStart. Genom att trycka på den lilla pilen till vänster om huvudrubrikerna Trafik, Teknik, Förvaltning och Evenemang så får ni fram flera användbara lager. Bocka sedan i rutan till vänster om namnet för att se lagret på kartan. Titta gärna igenom vilka lager som finns för att kunna använda vid lämpligt tillfälle.
Återta ändring på beviljat starttillstånd
När ni gjort förändringar på ett beviljat starttillstånd, men ännu inte skickat in det för nytt beslut så går det att ångra förändringen. Använd knappen Makulera förändring.
Kommande utbildningar
NyStart gata och spår
Grundutbildning för nya användare som ska kunna komma igång och arbeta i NyStart samt kunna följa starttillståndet hela vägen till och med avrapportering. Utbildningen hålls via Teams och pågår i cirka två timmar. Tryck på länken nedan för att skicka en förfrågan om inbjudan till önskat Teams-möte.
Är det många användare från samma företag så kan vi även hålla anpassade utbildningar för er.
Frågestuga
Frågestugan hålls via Teams och pågår i en timme. Här är ni välkomna med både generella och specifika frågor kopplat till starttillstånd, TA-planer, schakt, återställning m.m. På plats kommer det att finnas personal från stadsmiljöförvaltningen med kompetens som trafikingenjör, schaktkontrollant, ekonomi och systemet NyStart. Det går bra att logga in när som helst inom den avsatta tiden. Frågorna kommer att behandlas i tur och ordning. Tryck på länken nedan för att skicka en förfrågan om inbjudan till önskat Teams-möte.
Länkar till viktiga sidor
Frågor om NyStart | Granskning av TA-plan |
Tekniska problem | Ansökan om markavtal |
Teknisk handbok | Besök Nystart |
GÖTEBORGS STAD
Stadsmiljöförvaltningen
Post- och besöksadress:
Postadress: Box 2403, 403 16 Göteborg
Besök: Köpmansgatan 20
Läs om hur stadsmiljöförvaltningen behandlar dina personuppgifter: goteborg.se/personuppgifterstadsmiljoforvaltningen
Om du har någon fråga om hur stadsmiljöförvaltningen behandlar dina personuppgifter eller om du vill utöva dina rättigheter som registrerad kan du kontakta stadsmiljöförvaltningen.
Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvarig:
e-post: stadsmiljo@stadsmiljo.goteborg.se
telefon: 031-365 00 00