Nyhetsbrev NyStart
Ser nyhetsbrevet konstigt ut klicka här.
Innehållsförteckning
- Rensa bort inaktiva användare
- Markera kontaktperson
- Ändra företagsadministratör
- BankID vid kontoansökan
- Utbildning
- Frågestuga
- Instruktioner och hjälp
- Länkar till viktiga sidor
Generell information
Rensa bort inaktiva användare
Efter det senaste utskicket av nyhetsbrev fick vi tillbaks många felmeddelanden om att e-postadressen inte finns eller att mottagaren inte längre arbetar kvar på företaget. Det är viktigt att inaktiva användare rensas bort kontinuerligt ifrån systemet och det är du som företagsadministratör som har ansvar för att ditt företag har aktuella användare kopplat till sig. Därför vill vi be dig att gå in på företaget och ta bort användare som inte längre arbetar kvar för er.
Som nämndes i senaste nyhetsbrevet så finns nu instruktioner tillgängliga under Hjälp i NyStart. Se sista sidan i instruktionen Instruktion Nystart – Hantera företagsanvändare hur du tar bort en användare.
Markera kontaktperson
Vi får också in en del ärenden där kontaktpersonen saknas vid ansökan om starttillstånds trots att användaren har en inloggning i systemet. När detta sker beror det på att rutorna för kontakt aktivt arbete och kontakt övrig tid inte blivit ikryssade. Se instruktion Instruktion Nystart – Hantera företagsanvändare för att ge användaren rätt behörighet.
Ändra företagsadministratör
Är det så att du inte längre ska vara företagets företagasadministratör behöver du tilldela en annan användare rollen och sedan skicka till våran funktionsbrevlåda så hjälper vi dig att byta ut din roll. Vill ni vara fler företagsadministratörer på företaget så går det bra att tilldela rollen på flera användare.
BankID vid kontoansökan
Från och med den 1 maj kommer funktionen för identifiering via BankID med personnummer vid ansökan om nytt konto stängas av. Vi arbetar med att byta ut den mot identifiering via QR-kod men har i dagsläget inget datum för när det är klart. Under tiden ska nya konton läggas upp enligt tidigare rutin direkt inne i systemet. Läs mer i instruktionen Instruktion Nystart – Hantera företagsanvändare hur du lägger till nya användare inne i systemet.
Kommande utbildningar
Rekommendera gärna era nya användare av NyStart att delta på något av våra utbildningstillfällen. Fler tillfällen kommer under hösten. Frågestugorna är till för alla användare.
NyStart gata och spår
Grundutbildning för nya användare som ska kunna komma igång och arbeta i NyStart samt kunna följa starttillståndet hela vägen till och med avrapportering. Utbildningen hålls via Teams och pågår i cirka två timmar. Tryck på länken nedan för att skicka en förfrågan om inbjudan till önskat Teams-möte.
Är det många användare från samma företag så kan vi även hålla anpassade utbildningar för er.
Frågestuga
Frågestugan hålls via Teams och pågår i en timme. Här är du välkommen med både generella och specifika frågor kopplat till starttillstånd, TA-planer, schakt, återställning m.m. På plats kommer det att finnas personal från stadsmiljöförvaltningen med kompetens som trafikingenjör, schaktkontrollant, ekonomi och systemet NyStart. Det går bra att logga in när som helst inom den avsatta tiden. Frågorna kommer att behandlas i tur och ordning. Tryck på länken nedan för att skicka en förfrågan om inbjudan till önskat Teams-möte.
Instruktioner och hjälp
Under Hjälp (?) finns länkar till instruktioner som förklarar hur olika arbetsmoment ska utföras i NyStart.
Länkar till viktiga sidor
Frågor om NyStart | Granskning av TA-plan |
Tekniska problem | Ansökan om markavtal |
Teknisk handbok | Besök Nystart |
GÖTEBORGS STAD
Stadsmiljöförvaltningen
Post- och besöksadress:
Postadress: Box 2403, 403 16 Göteborg
Besök: Köpmansgatan 20
Läs om hur stadsmiljöförvaltningen behandlar dina personuppgifter: goteborg.se/personuppgifterstadsmiljoforvaltningen
Om du har någon fråga om hur stadsmiljöförvaltningen behandlar dina personuppgifter eller om du vill utöva dina rättigheter som registrerad kan du kontakta stadsmiljöförvaltningen.
Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvarig:
e-post: stadsmiljo@stadsmiljo.goteborg.se
telefon: 031-365 00 00