Nyhetsbrev NyStart
Ser nyhetsbrevet konstigt ut klicka här.
Innehållsförteckning
- Markupplåtelse via polistillstånd
- Instruktioner under Hjälp
- Rättning: Arkivering av fakturor
- Återkalla starttillstånd
- Referenser på fakturor
- Utbildning
- Frågestuga
- Länkar
Generell information
Markupplåtelse via polistillstånd
För arbeten som inte bryter markskiktet avgör planeringsledaren om starttillstånd behöver sökas. Är så fallet behöver polistillståndet för markupplåtelsen bifogas under fliken dokument i ansökan om starttillstånd.
Under avtal väljs ”Generellt polistillstånd”. Polistillståndets alla dokument laddas upp under fliken Dokument för aktuell situation. Om arbetet innefattar flera situationer ska polistillståndet laddas upp under Situation ett. Ansökningstiden i NyStart skall överensstämma med den angivna tiden i tillståndsbeviset.
Har du inte tillgång till avtalet ”Generellt polistillstånd” kontaktas nystart@stadsmiljo.goteborg.se. Supporten hjälper då till att lägga upp detta under vald byggherre.
Uppdateringar i systemet
NyStart är ett system som utvecklas kontinuerligt och uppdateringar sker på onsdagar mellan klockan 12:00 och 13:00. Det är bra om du kan undvika att jobba i systemet under uppdateringarna även om det oftast är små justeringar som görs.
Instruktioner under Hjälp
Nu finns instruktioner för olika funktioner i NyStart publicerade under funktionen Hjälp. Instruktionerna är uppdelade i grupper för olika roller. Klicka på någon av länkarna så öppnas en pdf i webbläsaren.
Rättning: Arkivering av fakturor
Arkivering av starttillstånd där fakturan blivit betald eller faktura inte ska utfärdas har inte fungerat korrekt. Det är nu åtgärdat så gamla starttillstånd har fått status Arkiverad. För att se arkiverade starttillstånd väljs “arkiverade = JA” i filterfunktionen.
Återkalla starttillstånd
En planeringsledare kan nu återkalla ett starttillstånd om arbetet på platsen av någon anledning inte får fortsätta. Detta kommer alltid att ske i dialog med entreprenören. För formalitetens skull skickas ett e-postmeddelande ut med information om att starttillståndet inte längre är giltigt. Det kommer även visas en symbol på arbetsfliken som signalerar att starttillståndet inte längre är giltigt.
Utdrag ur e-post som skickas vid återkallat starttillstånd:
”Starttillstånd med nummer (XXXX) har blivit återkallat. Det innebär att ni inte längre är tillåtna att arbeta på det aktuella starttillståndet. Ni kan antingen behöva komplettera och skicka in ert starttillstånd på nytt eller avbryta och avsluta det aktuella arbetet. Se handläggarens kommentar nedan för ytterligare information och tillvägagångssätt.”
Referenser på fakturor
Nu finns det en funktionsbrevlåda som kontaktväg för frågor kring fakturor gällande veckoavgift och framtida fördyrat underhåll. Se din faktura för kontaktinformation.
Kommande utbildningar
NyStart gata och spår
Grundutbildning för nya användare som ska kunna komma igång och arbeta i NyStart samt kunna följa starttillståndet hela vägen till och med avrapportering. Utbildningen hålls via Teams och pågår i cirka två timmar. Tryck på länken nedan för att skicka en förfrågan om inbjudan till önskat Teams-möte.
Är det många användare från samma företag så kan vi även hålla anpassade utbildningar för er.
Frågestuga
Frågestugan hålls via Teams och pågår i en timme. Här är du välkommen med både generella och specifika frågor kopplat till starttillstånd, TA-planer, schakt, återställning m.m. På plats kommer det att finnas personal från stadsmiljöförvaltningen med kompetens som trafikingenjör, schaktkontrollant, ekonomi och systemet NyStart. Det går bra att logga in när som helst inom den avsatta tiden. Frågorna kommer att behandlas i tur och ordning. Tryck på länken nedan för att skicka en förfrågan om inbjudan till önskat Teams-möte.
Länkar till viktiga sidor
Frågor om NyStart | Granskning av TA-plan |
Tekniska problem | Ansökan om markavtal |
Teknisk handbok | Besök Nystart |
GÖTEBORGS STAD
Stadsmiljöförvaltningen
Post- och besöksadress:
Postadress: Box 2403, 403 16 Göteborg
Besök: Köpmansgatan 20
Läs om hur stadsmiljöförvaltningen behandlar dina personuppgifter: goteborg.se/personuppgifterstadsmiljoforvaltningen
Om du har någon fråga om hur stadsmiljöförvaltningen behandlar dina personuppgifter eller om du vill utöva dina rättigheter som registrerad kan du kontakta stadsmiljöförvaltningen.
Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvarig:
e-post: stadsmiljo@stadsmiljo.goteborg.se
telefon: 031-365 00 00