Nyhetsbrev NyStart
Ser nyhetsbrevet konstigt ut klicka här.
Uppdateringar i systemet
NyStart är ett system som utvecklas kontinuerligt och uppdateringar sker på onsdagar mellan klockan 12:00 till 13:00. Det är bra om du kan undvika att jobba i systemet under uppdateringarna även om det oftast är små justeringar som görs.
Ny webbadress till NyStart
Som vi informerat om i tidigare nyhetsbrev läs här så har vi genomgått en organisationsförändring vilket medfört att trafikkontoret som förvaltning inte längre finns kvar och starttillstånd numera hanteras av stadsmiljöförvaltningen. Vi har under en övergångsperiod kunnat arbeta och skicka mail till både trafikkontoret och stadsmiljöförvaltningen, denna övergångsperiod är nu slut och det är endast domänen för stadsmiljö som fungerar. Detta innebär att det är viktigt att ni ser över så mail skickas till rätt adress och att ni använder rätt sökväg för att komma åt systemet NyStart.
- Trafikkontorets mailadresser är uppdaterade enligt
förnamn.efternamn@stadsmiljo.goteborg.se - NyStarts webbadress är uppdaterad till
https://nystart.stadsmiljo.goteborg.se - NyStarts mailadress är uppdaterad till
nystart@stadsmiljo.goteborg.se
Handläggnings- och veckoavgift
Vi får in frågor kopplat till handläggnings- och veckoavgifterna för starttillstånd från NyStart. Därför kommer här en kort summering. För mer detaljerad information inklusive räkneexempel ber vi er att läsa vårat tidigare nyhetsbrev här.
Veckoavgiften omfattar starttillstånd med första godkännande datum from. 2023-01-01. Det är byggherrarnas markavtal som styr vilka starttillstånd som omfattas av avgifterna. För de arbete som utförs med spåravtal faktureras ingen handläggnings- eller veckoavgift.
Detta innebär att:
- Avgiften för ett starttillstånd variera beroende på starttillståndets längd.
- Veckoavgiften räknas fr.o.m. startdatum på den situation som startar först i starttillståndet (även kallat starttillståndets starttid) och slutdatumet räknas t.o.m. det datum då entreprenören återrapporterar sitt starttillstånd.
- Innehåller tillståndet ingen situation med schaktarbete så räknas slutdatumet på den situationen med sista ansökta slutdatumet. Det beror på att starttillståndet då inte behöver återrapporteras.
Rent praktiskt kommer alltid en faktura på 1000 kr för handläggningsavgift skickas ut i samband med beslut för ett starttillstånd. När starttillståndet är återrapporterat går det vidare till attest och i de fall det är aktuellt faktureras framtida fördyrat underhåll, veckoavgift och ytterligare 1000kr i handläggningsavgift (för de tillstånd som är längre än 3 dygn).
Handläggningsavgifter:
- Starttillstånd (kort 0-3 dygn): 1000kr
- Starttillstånd (längre än 3 dygn): 2000kr
- Extra handläggningstid: 750kr/tim
Veckoavgifter:
- Veckoavgift vecka 2-8 per påbörjad vecka: 1000kr/vecka
- Veckoavgift från och med vecka 9 per påbörjad vecka: 250kr/vecka
- Veckoavgift per påbörjad vecka vid förlängning: 1000kr/vecka oavsett vilken vecka
Kommande utbildningar
Vi ser just nu över vårat utbildningspaket för NyStart för att hjälpa er som användare att komma igång och kunna arbeta så enkelt som möjligt i systemet. Detta innebär bland annat att vi håller på att uppdatera våra instruktionsfilmer som finns under hjälp i NyStart och kommer att komplettera med kortare instruktionsmanualer.
Frågestuga
Vi vill även passa på att presentera våran Nyhet, frågestugan!
Det är ett nytt koncept med start redan nu i maj. Här har vi samlat många av våra kompetenser under ett och samma tak för att kunna svara på era frågor, stora som små. Alla är välkomna att ansluta till frågestugan och det är ett perfekt tillfälle för er att ställa dom frågor som ni funderar på. Är ni nöjda och det fungerar det bra kommer vi att anordna fler tillfällen efter sommaren.
Frågestugan hålls via teams och pågår i en timma. Här är ni välkomna med både generella och specifika frågor kopplat till starttillstånd, TA-planer, schakt, återställning m.m. På plats kommer det att finnas personal från stadsmiljöförvaltningen med kompetens som trafikingenjör, schaktkontrollant, ekonomi och systemet NyStart. Det går bra att logga in när som helst inom den avsatta tiden och frågorna kommer att behandlas i tur och ordning. Ingen anmälan krävs men vill ni få mötesinbjudan i kalendern anmäler ni er till detta genom att skicka mail till NyStart med önskat datum. Anslut direkt till mötet via länken.
Datum | Tid | Plats |
2023-05-31 | 14:00-15:00 | Teams (länk här) |
Kontaktuppgifter till planeringsledare
Har du frågor gällande starttillstånd, TA-planer och arbete på stadsmiljöförvaltningens mark kontaktas planeringsledaren för det specifika området. Kontaktuppgifterna finns även under ? och områden i NyStart.
Område | Kontaktperson | Kontaktuppgifter |
Hisingen | Wiam Abtrou | 031 3682554 |
Öster | Anton Roos | 031 3682826 |
Öster | Roland Albano | 031 3682544 |
Väster | Roland Albano | 031 3682544 |
Väster | Ulrika Björnzén | 031 3682882 |
Centrum | Peter Wassvik | 031 3682301 |
Centrum | Marie Persson | 031 3682528 |
Spår | Ulrika Björnzén | 031 3682882 |
Spår | Roland Albano | 031 3682544 |
Länkar till viktiga sidor
Frågor om NyStart | Granskning av TA-plan |
Tekniska problem | Ansökan om markavtal |
Teknisk handbok | Besök Nystart |
Era synpunkter är viktiga för oss, maila alltid in buggar och andra synpunkter så vi får med detta vår utveckling.
GÖTEBORGS STAD
Stadsmiljöförvaltningen
Post- och besöksadress:
Postadress: Box 2403, 403 16 Göteborg
Besök: Köpmansgatan 20
Läs om hur stadsmiljöförvaltningen behandlar dina personuppgifter: goteborg.se/personuppgifterstadsmiljoforvaltningen
Om du har någon fråga om hur stadsmiljöförvaltningen behandlar dina personuppgifter eller om du vill utöva dina rättigheter som registrerad kan du kontakta stadsmiljöförvaltningen.
Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvarig:
e-post: stadsmiljo@stadsmiljo.goteborg.se
telefon: 031-365 00 00
Tänk på miljön innan du skriver ut detta mejl.
Vi har skickat detta mail till Prenumeranter med E-postadress .