Ser nyhetsbrevet konstigt ut klicka här.
Innehållsförteckning
- Indexjustering
- Generella TA-planer
- Kontoansökan
- Område för planeringsledare
- Återrapportering
- No-reply e-post
- Utbildning
- Frågestuga
- Länkar
Generell information
Indexjustering handläggnings- och veckoavgift
Från och med årsskiftet 2023-2024 kommer nedan avgifter att indexjusteras med 6,4%.
Handläggningsavgifter:
- Starttillstånd (längre än 3 dygn): 2 130 kr
- Starttillstånd (kort 0-3 dygn): 1 065 kr
- Extra handläggningstid: 800/tim
- Anmälan (autogenererat tillstånd): 115 kr
Veckoavgifter:
- Veckoavgift vecka 2-8 per påbörjad vecka: 1 065 kr/vecka
- Veckoavgift från och med vecka 9 per påbörjad vecka: 265 kr/vecka
- Veckoavgift per påbörjad vecka vid förlängning: 1 065 kr/vecka oavsett vilken vecka
Indexjustering för framtida fördyrat underhåller kommer också att göras men senare i januari.
Nya generella TA-planer
Med anledning av stadsmiljöförvaltningens (SMF) strävan efter förbättring och effektivitet meddelas härmed att nya generella TA-planer kommer att lanseras från och med januari 2024. De befintliga TA-planerna i nystart kommer att fasas ut och ersättas av förnyade versioner.
De nya planerna är utformade med hänsyn till de senaste riktlinjerna inom SMF för att säkerställa överensstämmelse med aktuella standarder och för att möta dagens behov och utmaningar. Detta steg representerar en modernisering och optimering av stadens tillvägagångssätt.
Vi uppmanar berörda parter att vara medvetna om dessa förändringar och hålla sig informerade om de uppdaterade planerna. SMF kommer att tillhandahålla nödvändig information och stöd för en smidig övergång till de nya planerna.
Uppdateringar i systemet
NyStart är ett system som utvecklas kontinuerligt och uppdateringar sker på onsdagar mellan klockan 12:00 och 13:00. Det är bra om du kan undvika att jobba i systemet under uppdateringarna även om det oftast är små justeringar som görs.
Ansökan om nytt konto
Numera ansöker nya användare om nytt konto direkt på inloggningssidan. Man fyller i ett ansökningsformulär som sedan skickas in i NyStart till den som är företagsadministratör på företaget. Ansökan ska sedan godkännas eller nekas av företagsadministratören. Se bifogad instruktion.
Instruktion NyStart – Ansök om konto
Nya områden för planeringsledare
Planeringsledarna har fått nya ansvarsområden. Fyra områden har blivit tre; Centrum, Hisingen Norr och Söder. Fördelning av starttillstånd sker nu enligt karta nedan.
Se Översikt Planeringsledare för att hitta rätt planeringsledare. Områden för schaktkontrollanter är den samma som tidigare.
Påminnelser
Återrapportering innan årsskiftet
Det finns starttillstånd i NyStart som inte har blivit återrapporterade i tid så var vänlig gå in i NyStart och kontrollera att all nödvändig återrapportering har skett.
- Kontrollen av schakt kan inte ske förrän återrapportering har skett
- Tänk på att om återrapportering inte sker kommer veckoavgiften fortsätta att löpa. Detta är extra viktigt nu vid årsskiftet då nya avgifter gäller från 2024.
- Garantitiden börjar inte att gälla förrän återrapportering har skett
Länk till instruktion om återrapportering. Vid frågor om återrapportering kontakta schaktkontrollanten för området.
Svara inte på e-postmeddelanden från NyStart
Alla e-postmeddelanden från NyStart skickas numera från en så kallad no-reply e-postadress. Dessa går inte längre att svara på. All kommunikation kring ärendet ska ske inne i NyStart.
Kommande utbildningar
NyStart gata och spår
Grundutbildning för nya användare som ska kunna komma igång och arbeta i NyStart samt kunna följa starttillståndet hela vägen till och med avrapportering. Utbildningen hålls via Teams och pågår i ca. 2 timme. Tryck på länken nedan för att skicka en förfrågan om inbjudan till önskat Teams-möte.
Är det många användare från samma företag så kan vi även hålla anpassade utbildningar för er.
Frågestuga
Frågestugan hålls via Teams och pågår i en timme. Här är ni välkomna med både generella och specifika frågor kopplat till starttillstånd, TA-planer, schakt, återställning m.m. På plats kommer det att finnas personal från stadsmiljöförvaltningen med kompetens som trafikingenjör, schaktkontrollant, ekonomi och systemet NyStart. Det går bra att logga in när som helst inom den avsatta tiden. Frågorna kommer att behandlas i tur och ordning. Tryck på länken nedan för att skicka en förfrågan om inbjudan till önskat Teams-möte.
Länkar till viktiga sidor
Frågor om NyStart | Granskning av TA-plan |
Tekniska problem | Ansökan om markavtal |
Teknisk handbok | Besök Nystart |
God Jul och Gott Nytt År önskar
GÖTEBORGS STAD
Stadsmiljöförvaltningen
Post- och besöksadress:
Postadress: Box 2403, 403 16 Göteborg
Besök: Köpmansgatan 20
Läs om hur stadsmiljöförvaltningen behandlar dina personuppgifter: goteborg.se/personuppgifterstadsmiljoforvaltningen
Om du har någon fråga om hur stadsmiljöförvaltningen behandlar dina personuppgifter eller om du vill utöva dina rättigheter som registrerad kan du kontakta stadsmiljöförvaltningen.
Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvarig:
e-post: stadsmiljo@stadsmiljo.goteborg.se
telefon: 031-365 00 00