Nyhetsbrev NyStart
Ser nyhetsbrevet konstigt ut. Klicka här.
Först och främst vill vi önska alla kollegor, byggherrar, entreprenörer och samarbetspartner en riktigt god jul. Det händer mycket i NyStart och i vår förvaltning och därför är det här nyhetsbrevet lite extra långt. Vi ber er att läsa igenom hela nyhetsbrevet så att ni får information om alla de förändringar som genomförs i NyStart.
Uppdateringar i systemet
NyStart är ett system som utvecklas kontinuerligt och uppdateringar sker på onsdagar mellan klockan 12:00 till 13:00. Det är bra om du kan undvika att jobba i systemet under uppdateringarna även om det oftast är små justeringar som görs.
Ny organisation för stadsutveckling
Med fokus på en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess, för ökad effektivitet och transparens för boende, besökare och näringsliv, genomför Göteborgs Stad en förändring av stadens organisation inom stadsutvecklingsområdet. Detta innebär att Trafikkontoret kommer upphöra och den del av vår verksamhet som är ansvarig för genomförande och förvaltning kopplat till mark kommer införlivas i den nya stadsmiljöförvaltningen från och med den andra januari 2023. Stadsmiljöförvaltningens nämnd har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet och ska arbeta för att skapa tillgängliga, attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden. För att läsa mer om organisationsförändringen besök Ny organisation för stadsutveckling 2023 – Göteborgs Stad (goteborg.se)
För NyStart innebär detta en del förändringar kopplat till mailadresser, webbadress och inloggningsuppgifter för de användare inom de förvaltningar som upphör. Nedan presenteras några datum som är bra att känna till. Du kommer fortfarande kunna skicka mail till @trafikkontoret fram till slutet av mars.
- 2022-12-06 uppdateras mailadresserna för våra planeringsledare till för.efternamn@stadsmiljo.goteborg.se
- 2023-01-02 ersätts webbadressen https://nystart.trafikkontoret.goteborg.se/ av https://nystart.stadsmiljo.goteborg.se/
- 2023-01-02 handläggs inga ärende i NyStart
- 2023-01-18 ersätts mailadressen nystart@trafikkontoret.goteborg.se av nystart@stadsmiljo.goteborg.se
- För samtliga användare från någon av de fem förvaltningar som ska upphöra ser vi just nu över inloggningsuppgifterna och när en uppdatering sker kommer ni få mer information om detta. Till dess är det era befintliga användaruppgifter som gäller.
Förändringar i starttillståndsavgifter gata
Som vi tidigare informerat om har kommunfullmäktige tagit beslut om att från och med den 1 januari 2023 ska stadsmiljöförvaltningen ta ut en veckoavgift för starttillstånd på gata. Veckoavgiften omfattar starttillstånd med första godkännande datum from. 2023-01-01. Det är byggherrarnas markavtal som styr vilka starttillstånd som omfattas av avgifterna. För de arbete som görs med spåravtal faktureras det ingen handläggnings- eller veckoavgift.
Detta innebär att avgiften för ett starttillstånd kommer att variera baserat på starttillståndets längd. Veckoavgiften räknas från och med startdatum på den situation som startar först i starttillståndet (även kallat starttillståndets starttid) och slutdatumet räknas t.o.m det datum då entreprenören återrapporterar sitt starttillstånd. Innehåller tillståndet ingen situation med schaktarbete så räknas slutdatumet på den situationen med sista ansökta slutdatumet. Rent praktiskt kommer alltid en faktura på 1000 kr för handläggningsavgift skickas ut i samband med beslut för ett starttillstånd. Denna avgift kommer inte synas under produkterna i NyStart men vi arbetar med att utveckla denna funktionen under våren. När starttillståndet är återrapporterat alternativt avslutat kommer det sedan gå till attest och i de fall det är aktuellt faktureras framtida fördyrat underhåll, veckoavgift och ytterligare 1000kr i handläggningsavgift (för de tillstånd som är längre än 3 dygn).
Handläggningsavgifter:
- Starttillstånd (längre än 3 dygn): 2000kr
- Starttillstånd (kort 0-3 dygn): 1000kr
- Extra handläggningstid: 750kr/tim
Veckoavgifter:
- Veckoavgift vecka 2-8 per påbörjad vecka: 1000kr/vecka
- Veckoavgift från och med vecka 9 per påbörjad vecka: 250kr/vecka
- Veckoavgift per påbörjad vecka vid förlängning: 1000kr/vecka oavsett vilken vecka
Nedan ser ni exempel på hur handläggnings- och veckoavgiften beräknas på två olika starttillstånd.
Starttillstånd 87911 innehåller 1 situation med ett schaktarbete som varar i 3 dagar (21/11 – 23/11) och återrapporteras dag 8 (28/11). Detta starttillstånd faktureras först en handläggningsavgift på 1000kr vid beslut (syns ej under produkter) och sedan faktureras veckoavgiften på 1000kr (påbörjat vecka 2) eftersom längden för schakttillstånd beräknas på start (21/11) till återrapportering (28/11). Eftersom tillståndet är kort (0-3 dygn) faktureras inte ytterligare 1000kr i handläggningsavgift. Avgift för framtida fördyras underhåll faktureras även enligt gällande prislista.
Starttillstånd 87912 innehåller 1 situation med ett arbete utan schaktning som varar i 3 dagar (21/11 – 23/11). Detta starttillstånd faktureras först en handläggningsavgift på 1000kr vid beslut (syns ej under produkter). Eftersom tillståndet är kort (0-3 dygn) faktureras inte ytterligare 1000kr i handläggningsavgift.
Utmärkningsansvarig och kontaktperson för arbete på gata
Vid förra uppgraderingen av NyStart lades ett fält till för att ange utmärkningsansvarig gata i starttillstånden. Efter en dialog med NyStarts användare har vi i nästa uppgradering valt att ersätta detta fält och istället ha ett fält för kontaktperson under arbetstid och ett fält för kontaktperson övrig tid. Anledningen till detta är att användarna vid ansökan av starttillstånd har svårt att ange vem som är utmärkningsansvarig gata och därför ska ni istället ange en kontaktperson (t.ex. en arbetsledare) som kan utse en utmärkningsansvarig för gata. Nedan kommer en beskrivning på vad rollen innebär.
Att vara kontaktperson för ett starttillstånd innebär att du har övergripande ansvar för arbetets utmärkning och starttillståndets efterlevnad och att du har befogenheter att ta beslut och vid behov vidta åtgärder när arbetet sker på gata. Innehåller ett starttillstånd en eller flera spårsituationer är det spårberedningen som är styrande för situationerna i spår eller i farlig närhet av spår.
Kontaktperson under arbetstid:
- du ska vara anträffbar under arbetstid och kunna ange vem som är utmärkningsansvarig gata respektive skyltansvarig för spår och tillse att denne upprättar trafikanordningarna enligt starttillståndets bifogade TA-plan/er.
- du ska vara anträffbar och kunna inställa dig på arbetsplatsen inom 30 minuter.
- du ska tillse att tillsyn av trafikanordningarna på vägarbetsplatsen sker minst en gång per arbetsdag.
Kontaktperson övrig tid:
- du är ansvarig för utmärkningen på arbetsplatsen när arbetet inte är aktivt.
- du ska vara anträffbar och kunna inställa dig på arbetsplatsen inom 30 minuter.
- du ska tillse att det utförs löpande kontroller av vägarbetsplatsen då arbetet inte är aktivt.
För att veta mer om vad det innebär att vara utmärkningsansvarig för gata läs mer i kapitel 3 i arbete på gata och för att veta mer om skyltansvarig för spår läs mer i SÄO kapitel 7.
Företagsadministratörer
Alla entreprenörer och byggherrar har en eller flera företagsadministratörer som hanterar användare och entreprenörer som är knutna till ert företag. Om ni vill läggas till som användare eller entreprenör hos ett specifikt företag alternativt uppdatera eller ta bort användare är det företagsadministratören som ska hantera detta. Är ni osäker på vem som är företagsadministratören fråga i första hand inom företaget och i andra hand skickas frågan till NyStarts mail.
Alla som har behörigheten företagsadministratör kommer inom kort få ett nyhetsbrev skickat till er med info om vad rollen i NyStart innebär samt instruktioner för hur du hanterar användare och entreprenörer knutna till ert företag. Det är viktigt att ni som företagsadministratörer hanterar användarfrågor inom ert företag och att ni även rensar bland användare och entreprenörer som inte längre arbetar för ert företag.
Kommande utbildningar
NyStart gata och spår
I nästa nyhetsbrev kommer mer information om vårens utbildningar.
Grundkurs i APG
Som ett första steg i att höja kompetensnivån inom Arbete på gata har trafikkontoret nu tagit fram en generell grundkurs i Arbete på gata. Kursen riktar sig primärt till alla som deltar vid gatuarbeten och liknande arbeten, men även de som planerar, projekterar och upphandlar dessa arbeten. Kursen är gratis och öppen för alla och finns tillgänglig på Teknisk Handbok, under länkar i menyn till höger på flik 15 Arbete på gata (APG): https://tekniskhandbok.goteborg.se/15-arbete-pa-gata-apg/
Kontaktuppgifter till planeringsledare
Har du frågor gällande starttillstånd, TA-planer och arbete på trafikkontorets och park- och naturförvaltningens mark kontaktas planeringsledaren för det specifika området. Kontaktuppgifterna finns även under ? och områden i NyStart.
Område | Kontaktperson | Kontaktuppgifter |
Hisingen | Reza Esfandi | 031 3682421 |
Hisingen | Wiam Abtrou | 031 3682554 |
Öster | Ulrika Björnzén | 031 3682882 |
Öster | Roland Albano | 031 3682544 |
Öster | Oskar Ivarsson | 031 3682346 |
Väster | Roland Albano | 031 3682544 |
Väster | Jenny Gaffby | 031 3682877 |
Väster | Oskar Ivarsson | 031 3682346 |
Centrum | Peter Wassvik | 031 3682301 |
Centrum | Marie Persson | 031 3682528 |
Centrum | Anton Roos | 031 3682826 |
Spår | Ulrika Björnzén | 031 3682882 |
Spår | Jenny Gaffby | 031 3682877 |
Spår | Roland Albano | 031 3682544 |
Länkar till viktiga sidor
Frågor om NyStart | Granskning av TA-plan |
Tekniska problem | Ansökan om markavtal |
Teknisk handbok | Besök Nystart |
Era synpunkter är viktiga för oss, maila alltid in buggar och andra synpunkter så vi får med detta vår utveckling.
GÖTEBORGS STAD
Trafikkontoret
Post- och besöksadress:
Postadress: Box 2403, 403 16 Göteborg
Besök: Köpmansgatan 20
Tänk på miljön innan du skriver ut detta mejl.
Vi har skickat detta mail till Prenumeranter med E-postadress .